Over acupunctuur
Acupunctuur Praktijk Rosmalen
Over acupunctuur

Traditional Chinese Medicine en acupunctuur

TCM staat voor Traditional Chinese Medicine enis een vorm van geneeswijze die duizenden jaren geleden ontwikkeld is in China. Door goed te luisteren, te kijken en te voelen hebben artsen destijds al een systeem ontwikkeld waarbij zij een goed beeld kregen van onderliggende factoren waarom mensen bepaalde klachten kregen of ziektes zich ontwikkelden.

Acupunctuur

Acupunctuur is een onderdeel van TCM en één van de therapieën die als behandeling of aanvullend op de reguliere zorg ingezet kan worden om ziektes en symptomen te verhelpen. Daarnaast kun je door middel van acupunctuur de balans weer terug in het lichaam brengen. Dit kan preventief werken en zo eventuele ziektes voorkomen.

Hoe werkt het?

Duizenden jaren geleden ontdekte de Chinezen dat door een lichamelijk stelsel van kanalen - meridianen genaamd - een stroom van energie loopt. Deze levensenergie wordt Qi (spreek uit als Tsjie) genoemd. Een goede continue circulatie en een vloeiend verloop van deze levensenergie, is van groot belang voor het behouden van een goede gezondheid.

Wanneer er onvoldoende Qi of blokkades in deze circulatie zijn, kunnen er in bepaalde systemen (organen) tekorten ontstaan waardoor er klachten ontstaan. Het doel van een acupunctuurbehandeling is dan ook om deze energiecirculatie weer te herstellen. Dat gebeurt door blokkades op te heffen, het energieniveau weer te verhogen en de orgaanfuncties weer te herstellen of te activeren. Dat doe ik door bepaalde punten die op deze meridianen liggen aan te prikken. In feite geef je een soort van ‘boodschap’ of impuls aan het lichaam om een bepaalde actie uit te voeren. Dit gebeurt door middel van zeer dunne, natuurlijk steriele naalden. De patiënt voelt soms alleen een klein prikje of een stroompje/beweging in het verloop van de meridiaan.

Iedereen is uniek en daarom krijgt iedere patiënt een behandeling op maat.  Zelfs als de klacht hetzelfde is (bijvoorbeeld migraine) kan het zijn dat de ene patiënt een andere behandeling nodig heeft dan de andere. Dat komt omdat ik naar het totaalplaatje kijk (holistisch principe) en alle symptomen van de verstoring (disbalans) behandel. De oorzaken van de klacht kunnen namelijk ook te maken hebben met het voedingspatroon, maar ook met de functie van de organen. Genetische factoren spelen eveneens een rol.

Acupunctuur versus reguliere zorg

De reguliere zorg toont de laatste jaren meer belangstelling voor complementaire therapieën zoals acupunctuur. Steeds meer artsen verwijzen patiënten ook door naar een acupunctuurpraktijk. Acupunctuur bekijkt het totaalplaatje van de patiënt, zowel fysiek als mentaal. De behandeling richt zich ook op een wisselwerking hiervan.

Vormen acupunctuur

Ooracupunctuur: Deze vorm van acupunctuur berust op het zogenaamde microsysteem. Dat wil zeggen dat in een klein gebied in het oor een orgaan is vertegenwoordigd(of een bepaald gebied weergegeven wordt) De nek en schouders zijn daar een voorbeelden van. Je kunt door een oorpunt te prikken, extra ondersteuning geven aan de behandeling. Deze vorm van acupunctuur werkt ook als behandeling op zich voor bijvoorbeeld het stoppen met roken.

Moxa: Moxa is een andere naam voor bijvoetkruid en kan gebruikt worden om plaatselijke delen te verwarmen. Het verwarmt en verstrekt de doorstroming, bijvoorbeeld bij pijn tijdens de menstruatie. Het kruid beweegt de energie en het bloed, maar kan energie en bloed ook voeden, bijvoorbeeld bij vermoeidheid. Je kunt een stukje van dit kruid op de naald plaatsen en aansteken of een Moxastick gebruiken. Dit is een soort sigaar die aangestoken wordt en waarmee je de acupunctuurpunten of meridianen verwarmt door deze net boven de huid te houden. Een verwarmende Moxalamp kan bij deze therapie ook gebruikt worden.

Cupping:  Door middel van glazen of kunststof cups die vacuüm worden getrokken kun je lokaal de doorbloeding versterken en zo blokkades opheffen. Ook afvalstoffen worden via deze manier beter afgevoerd. De huid kan daarna nog wat rood blijven. Cupping wordt vaak gebruikt bij spier- en gewrichtsproblemen, maar bijvoorbeeld ook bij een fikse verkoudheid.

HomeOver acupunctuurKlachten & aandoeningenHet consultReacties van klantenContact